ضوابط اعتباربخشی ثبت‌های اینترنتی منطقه‌ای


ICP-2 – سندی که معیارهای ایجاد RIR های جدید را مشخص می کند – در سال 2001 منتشر شد. و در حالی که الزامات تعیین شده در آن همچنان برای همه RIR ها قابل اجرا است، رویدادهای جدیدتر قطعات گم شده ای را نشان داده اند که به یک جامعه برای تکمیل آنها بستگی دارد.

در سال 2001: ICP-2 – معیارهایی برای ایجاد یک رجیستری جدید منطقه ای اینترنت

در سال 2001 سندی تهیه شد که بیان می کند معیارهای شناسایی ثبت‌های اینترنتی جدید منطقه‌ای. در آن زمان، تنها سه ثبت اینترنتی منطقه ای (RIR) وجود داشت: ARIN، APNIC و RIPE NCC. این سند که به عنوان “ICP-2” شناخته می شود، بر اساس معیارهایی است که توسط سه RIR موجود دنبال می شود. جاه طلبی این بود که هر RIR جدید از همان الزامات موجود پیروی کند. پس از توسعه ICP-2، دو RIR دیگر ایجاد شد: LACNIC و AFRINIC.

اگرچه معیارهای تعیین شده توسط ICP-2 به ایجاد جدید RIR، آنها به طور ضمنی تعهدات مستمری در نظر گرفته می شوند که همه RIR باید به آنها پایبند باشند تا اعتبار/به رسمیت شناختن خود را حفظ کنند (قصد سند مطمئناً اجازه نمی دهد که RIR این تعهدات را پس از اخذ اعتبار/به رسمیت شناختن رها کند).

امروز

در طول چند سال گذشته، AFRINIC خود را در موقعیت بسیار دشواری قرار داده است. مواجه با مسائل حاکمیت شرکتی و تعدادی پرونده قضاییAFRINIC هیچ نمایندگی قانونی ندارد. هیئت مدیره و مدیرعاملی در حد نصاب وجود ندارد. هیچ کس قدرت برگزاری انتخابات را ندارد و حداقل یک سال است که یک جلسه سالانه عضویت یا جلسه سیاست گذاری برگزار نشده است. تلاش‌ها برای داشتن یک اداره رسمی منصوب شده توسط دادگاه (“دریافت کننده رسمی”) که صلاحیت برگزاری انتخابات را داشته باشد، مشروط به درخواست تجدیدنظر متوقف شده است. جزئیات دعوای حقوقی مربوطه در دسترس عموم نیست، و پیش‌بینی نتیجه یا معنای آن برای آینده حاکمیت شرکتی AFRINIC را دشوار می‌کند.

با وجود این وضعیت، توجه به این نکته بسیار مهم است که رجیستری AFRINIC بدون اختلال قابل توجه به فعالیت خود ادامه می دهد. این به لطف کارکنان AFRINIC است که خدمات خود را در شرایط بسیار دشوار ارائه می دهند و باید به خاطر کار بزرگشان در انجام این کار مورد تقدیر قرار گیرند.

در عین حال، موقعیت دشوار AFRINIC توجه بسیاری از کشورها را به پایداری، حاکمیت و پاسخگویی سیستم جهانی RIR جلب کرده است. اگرچه هر RIR یک نهاد حقوقی مستقل با فرآیندها و حاکمیت خاص خود است، اما همه RIR ها مجموعاً سیستم ثبت شماره اینترنتی و سیستم ثبت شماره اینترنتی را تشکیل می دهند. همه آنها متعهد به تحمل مسئولیت جمعی در قبال آن هستند. این سیستم در حال حاضر تحت نظارت است. RIRها به عنوان نهادهای خودتنظیمی باید به طور فزاینده ای به جوامع خود نشان دهند که کنترل ها و تعادل های کافی برای اطمینان از ثبات و خودگردانی سیستم ثبت شماره اینترنتی وجود دارد.

معیارهای تعیین شده در سال 2001 برای اعتباربخشی RIR باید از طریق یک مشاوره گسترده توسط جامعه بازنگری شود. این یک فرآیند طولانی مدت خواهد بود، اما تقویت سیستم RIR ضروری است. در این میان، ما فقط می توانیم تا حدودی اطمینان ایجاد کنیم که تعهدات موجود در ICP-2 توسط همه RIR ها همیشه رعایت می شود. ایجاد چنین تضمین‌هایی به عنوان مبنایی برای بررسی بلندمدت مناسب اعتبارسنجی RIR و به‌روزرسانی (یا بهتر بگوییم جایگزینی) ICP-2 عمل می‌کند.

بر این اساس، در حالی که چهار RIR باقی مانده توسعه AFRINIC را دنبال می کنند، ما همچنین در حال بررسی راه هایی برای تقویت پاسخگویی سیستم RIR هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که (1) تعهدات قبلی انجام شده توسط RIR ادامه دارد و (2) معیارهای ارسال شده است. در سال 2001 برای اعتباربخشی RIR، توسط جامعه RIR بررسی شده است. این طرح نتیجه دو بخش وجود دارد:

1. برنامه کوتاه مدت – ایجاد رویه ها برای اجرای ICP-2

همانطور که در بالا ذکر شد، سند سیاست هماهنگی اینترنت 2 (ICP-2) معیارهای روشنی را برای اعتبارسنجی RIRهای جدید ارائه می کند. این الزامات برای حفظ این اعتبار ضروری هستند و برای همه RIRها مشترک و قابل اجرا هستند.

با این حال، آنچه در این سند وجود ندارد، رویه‌های اجرایی برای تأیید اینکه این معیارها پس از تأیید اعتبار ادامه می‌یابند، از جمله فرآیند بررسی انطباق با این معیارها و نتایج احتمالی پس از تکمیل فرآیند بررسی است.

در اکتبر 2023، NRO EC، پس از مشورت با ICANN، ابتکار عمل را برای تهیه پیش نویس این رویه ها به عهده گرفت. این یک سند عملیاتی تکمیلی بر اساس معیارها و تعهدات موجود در ICP-2 است. نه تعهدات جدیدی ایجاد می کند و نه هیچ یک از تعهدات حفظ وضعیت RIR را حذف می کند و جایگزین ICP-2 نمی شود. در این سند، NRO EC تشخیص می‌دهد که معیارهای اعتباربخشی برای همه RIRها، از جمله مواردی که قبل از پذیرش ICP-2 ایجاد شده‌اند، مشترک و قابل اجرا هستند.

در ژانویه 2024، شورای اجرایی NRO (EC) از شورای شماره NRO (NC) به عنوان نمایندگان جوامع RIR درخواست کرد. برای بررسی این پیش نویس سند. در همان ماه، NRO NC بررسی پروژه را تکمیل کرد و موافقت خود را با ابتکار عمل همراه با برخی از آنها اعلام کرد بازخورد ارزشمند. به ویژه، NRO NC موافقت کرد که:

«ICP-2 باید بطور ضمنی یا اساسی از RIRها بخواهد که به الزامات اعتباربخشی خود ادامه دهند.[…] ما همچنین موافقت کردیم که مشروعیت رویه‌های اجرایی با این واقعیت پشتیبانی می‌شود که نه تعهدی به RIRهای موجود اضافه کرده و نه تعهداتی را از آن کم کرده است، همانطور که در ICP-2 پیش‌بینی شده است.

این پیش نویس اکنون توسط NRO EC نهایی شده است و این طرح به زودی پس از مشورت با ICANN به تصویب می رسد.

لطفاً توجه داشته باشید: مانند سند رویه ای RIPE NCC که اجرای خط مشی RIPE را توصیف می کند، این یک سند عملیاتی است که معیارهای از قبل موجود را اعمال می کند. به این ترتیب، تصویب آن منوط به مشورت جامعه نیست.

2. برنامه بلند مدت – بررسی معیارهای RIR

اگرچه رویه های اجرا بر اساس معیارها و تعهدات موجود در ICP-2 است، اما کاملا قدیمی هستند (ICP-2 در سال 2001 توسعه یافت). NRO EC در نظر دارد که تجدید نظر در مفاد مندرج در سند برای تقویت پاسخگویی سیستم RIR به جامعه اینترنتی ضروری است.

برخلاف روش‌های اجرایی که در بالا توضیح داده شد، بررسی کامل معیارهای اعتباربخشی RIR باید در سطح جامعه انجام شود. بر این اساس، NRO EC از NRO NC درخواست کرد تا فرآیندی را برای به روز رسانی ICP-2 در دوره 2024-2025 ایجاد و مدیریت کند که شامل:

  • توسعه پیش نویس اولیه یک پیشنهاد به روز شده برای ICP-2
  • مشاوره در هر یک از جوامع RIR برای بررسی پیش نویس به روز شده
  • ترکیب بازخورد از این مشاوره های NRO NC برای ایجاد یک به روز رسانی توافقی ICP-2 برای توصیه NRO EC برای نهایی کردن و تصویب آنها، با مشورت ICANN (و احتمالاً جامعه گسترده تر ICANN).

NRO NC از ژانویه 2024 به شدت روی این کار کار کرده است. آنها به زودی جدول زمانی این کار را منتشر خواهند کرد که تا سال 2025 ادامه دارد. جدول زمانی بر اساس چرخه جلسات RIR (از APNIC 58 تا RIPE 90) است. قبل از هر یک از این چرخه های جلسه، NRO NC باید پیش نویس هایی را برای مشاوره با جوامع RIR منتشر کند:

  • در آگوست 2024، سندی را منتشر خواهد کرد که اصول ایجاد الزامات RIR برای مشاوره جامعه را از طریق یک تحقیق ساختاریافته تشریح می کند. این مقاله در جلسات RIR (از APNIC 58 در سپتامبر 2024 تا RIPE 89 در اکتبر 2024) مورد بحث قرار خواهد گرفت.
  • در فوریه 2025، پس از بررسی بازخورد در مورد سند اصول، NRO NC اولین پیش نویس الزامات RIR را منتشر خواهد کرد. این پروژه همچنین در جلسات RIR مورد بررسی و بحث جامعه قرار خواهد گرفت (فوریه 2025 در APNIC 59 تا مه 2025 در RIPE 90).

برای تسهیل بحث در جامعه، NRO NC قصد دارد یک لیست پستی ایجاد کند تا یک کانال ارتباطی برای همه جوامع RIR وجود داشته باشد. از آنجایی که ICANN در اعتباربخشی RIR نقش دارد، جامعه آن نیز ممکن است برای اظهار نظر دعوت شود. بنابراین ICANN احتمالاً به موازات کار فوق، مشاوره عمومی خود را راه اندازی خواهد کرد.

در پایان این فرآیند، ما باید بتوانیم از پاسخگویی سیستم RIR محافظت کنیم و البته به اعضای جوامع RIR این اطمینان را بدهیم که RIR آنها همیشه قادر به ایفای نقش خود و اینترنت مشترک خواهد بود. رجیستری پایدار و قابل اعتماد باقی خواهد ماند.



Source link